Friday, December 14, 2018


WAN NOR HAIZA BT WAN OTHMAN
D20161073434
HGM3033 GEOGRAFI PENDUDUK


KEMUDAHAN YANG DIPERLUKAN DAN DIIDAMKAN OLEH MASYARAKAT POS TENAU


Pos Tenau ialah sebuah perkampungan orang Asli yang berada di Ulu Slim River, Perak. Orang Asli di sini menganuti agama Kristian dan merupakan suku kaum Semai. Pos Tenau berada di hujung kampung. Kawasan ini berada di pedalaman dan hanya menggunakan jenerator sebagai sumber elektirk pada waktu malam yang amat terhad sehingga pukul 10 malam. Pada waktu siang, mereka tidak menggunakan elektrik. Oleh yang demikian hidup mereka tiada kemudahan yang mencukupi seperti penduduk di kampung yang lain. Hidup mereka serba kekurangan malah sumbangan yang diberi tidak dapat menampung keperluan harian. Walaupun sebegitu, keindahan alam yang berada di kampung ini tiada di tempat yang lain. Udara yang nyaman dan suasana yang tenteram menenangkan sesiapa jua ke sini.
Keindahan Pos Tenau yang dapat diluahkan hanya dalam satu gambar

Masyarakat Orang Asli Pos Tenau mendapat pelbagai sumbangan daripada badan kebajikan dan sumbangan ikhlas daripada orang ramai iaitu dengan memberi makanan seperti beras, tepung, susu, gula dan sebagainya. Mereka amat gembira mendapat pemberian sebegitu tetapi mereka akan lebih gembira sekiranya memiliki Pusat Kesihatan Pos Tenau yang khas bagi penduduk orang Asli di Pos Tenau. Pembinaan pusat kesihatan yang dapat beroperasi pada siang hari mengurangkan masalah kesihatan yang dihadapi oleh mereka seperti penyakit kulit iaitu kudis.
Pemeriksaan Kesihatan di Pos Tenau hanya beroperasi pada hari Isnin pada setiap minggu iaitu pada pukul 10.30 pagi sehingga 12.30 tengah hari. Pemeriksaan amat terhad dan menyebabkan mereka tidak dapat kemudahan perubatan yang diperlukan dengan berterusan untuk memeriksa secara berkala terhadap penyakit yang dijangkiti seperti kudis.

Di samping itu, masyarakat Pos Tenau mengidamkan tenaga elektrik yang berpanjangan. Bekalan elektrik yang dapat digunakan pada setiap masa. Kemudahan tiang elektrik tidak dibina maka elektrik tidak dapat disalurkan ke kampung Pos Tenau. Kemudahan elektrik amat diperlukan oleh mereka supaya boleh bersosial dan mendapat berita atau perkembangan mengenai isu semasa yang berlaku di sekitar.
Sekolah Kebangsaan Pos Tenau, Slim River, Perak menggunakan tenaga solar sebagai sumber elektrik. Cuaca yang panas pada siang hari membekalkan tenaga solar yang mencukupi kepada sekolah. Oleh itu, kemudahan tenaga solar amat membantu sekolah dalam mengendalikan aktiviti persekolahan.

Selain itu, masyarakat Pos Tenau juga amat memerlukan kemudahan tandas yang baik. Keadaan rumah mereka yang tidak begitu lengkap menyebabkan tandas juga tidak dibina dengan baik. Paip yang tidak mengikut perspek yang betul menyebabkan kesukaran bagi masyarakat Pos Tenau untuk membersihkan diri dengan baik. Keadaan ini amat menyulitkan mereka. Ketiadaan mangkuk tandas dan dinding yang tidak kukuh membuatkan mereka merungut dan menginginkan keadaan tandas yang lebih selesa. 
Tandas yang tidak selesa kepada masyarakat Pos Tenau. Tiada tadahan air untuk memudahkan mereka membersihkan diri. Keadaan dinding yang tidak kukuh dan berlubang tidak menjamin keselesaan mereka.

Setelah itu, mereka amat mengidamkan pencawang komunikasi bagi tujuan memudahkan proses komunikasi. Mereka tiada televisyen apatah lagi telefon bimbit. Ketiadaan pencawang komunikasi menyebabkan mereka tidak dapat memiliki barangan elektrik. Mereka hidup dengan hanya mengetahui sesuatu berita atau isu daripada Tok Batin atau masyarakat melalui hebohan sahaja. Sekiranya sesuatu perkara itu tidak dihebohkan, maka mereka tidak mengetahui berita tersebut. Keadaan kampung yang berada di pedalaman menyukarkan pembinaan pencawang.
Mereka amat menginginkan pencawang komunikasi agar mudah untuk mereka berinteraksi bersama masyarakat lain di samping mendapat maklumat dengan lebih mudah dan pantas.
Kesimpulanya, masyarakat Pos Tenau amat berharap agar segala kemudahan seperti pusat kesihatan, bekalan elektrik, tandas yang lengkap dan pencawang komunikasi dapat dibina supaya kehidupan mereka akan lebih baik seperti masyarakat yang lain. Segala perkongsian mereka amatlah berharap kampung mereka akan lebih selesa pada masa akan datang.

Suasana yang dipenuhi dengan kegembiraan dengan cara mereka tersendiri walaupun serba kekurangan tetapi bukan penghalang mereka untuk meneruskan kehidupan dengan bahagia.


Kegembiraan anak-anak Pos Tenau inilah yang menyedarkan kami bahawa setiap anugerah yang diberi oleh Tuhan perlulah sentiasa disyukuri agar kehidupan lebih ceria dan tiada lelah dalam menempuhi dugaan.


Terima Kasih Pos Tenau. Kenangan akan kekal diingatan kami.


No comments:

Post a Comment