NAMA: AMINA PANG
NO.MATRIK: D20171078791
SEMESTER : 3
PROGRAM : ISMP GEOGRAFI
PROGRAM : ISMP GEOGRAFI
Kajian Pendidikan Orang Asli di Malaysia: Literasi Sebagai Dayung Perubahan Masyarakat Orang Asli di Pos Tenau
PERMULAAN
PENGEMBARAAN🌹
Perjalanan kami ke perkampungan Orang Asli di
Pos Tenau, Slim River, Perak bermula pada waktu pagi dan mengambil masa hampir
dua jam dari Tanjong Malim. Pada awal perjalanan, jalan didapati berbatu-batu
namun apabila hampir tiba di Pos Tenau, jalan mula bertukar ke jalan tar. Setiba
di Pos Tenau, kami dapat menikmati suasana pemandangan yang luar biasa di kaki
bukit, keadaan yang tenteram, dingin dan udara nyaman di persekitaran yang
dikelilingi dengan gugusan bukit-bukau yang cantik menghijau. Keadaan suhu
adalah dalam lingkungan 16-24℃
dan kawasan tersebut amat menakjubkan dan memberikan ketenangan kepada minda
setetika. Anggaran bagi jumlah penduduk di Pos Tenau adalah sebanyak 980 orang.
Terdapat sebuah pusat pendidikan yang ditubuhkan khusus untuk anak-anak Orang
Asli Pos Tenau dan sekolah tersebut ialah SK Pos Tenau dan jumlah pelajar Tahun
Satu hingga Tahun Enam adalah sebanyak 39 orang.
Siapakah
Masyarakat Orang Asli?
Ciri-ciri
Orang Asli iaitu rambut kerinting halus, kulit hitam manis dan berwajah bulat
lebar menjadi satu tarikan untuk ingin mengenali mereka dengan lebih rapat. Golongan
masyarakat Orang Asli merupakan golongan minoriti yang mempunyai keunikan
mereka yang tersendiri terutama dari aspek budaya, adat resam, pantang larang
dan juga hubungan sosial. Orang Asli merupakan antara golongan masyarakat yang
masih kuat mengekalkan identiti mereka dan masih mengamalkan corak hidup secara
tradisional. Hal ini menyebabkan masyarakat Orang Asli sering kali dianggap
sebagai golongan yang terpinggir dan jauh ketinggalan jika dibandingkan dengan
masyarakat bandar seperti Kuala Lumpur. Bahasa Semai merupakan Bahasa utama
mereka. Mereka tinggal di kawasan pedalaman dan dikelilingi oleh hutan. Akibat
kedudukan geografi perkampungan mereka yang jauh iaitu di kawasan pedalaman
telah menyebabkan masayarakat Orang Asli terasing dari kemajuan dunia luar dan
mereka kurang menikmati kemajuan kemudahan dan perkhidmatan termasuk dalam
bidang pendidikan.
Berdasarkan pemerhatian dan temu
bual yang dijalankan, kebanyakan penduduk Orang Asli di Pos Tenau bekerja
sebagai penoreh getah sahaja. Aktiviti pertanian juga dijalankan bagi menyara
kehidupan yang serba kekurangan. Sepanjang berada di kawasan tersebut, pengkaji dapat
mengamati antara salah satu sifat yang ada dalam segelintir masyarakat Orang
Asli iaitu sifat malu yang terlalu tinggi terutama apabila berhadapan dengan
orang asing. Anak-anak Orang Asli kebanyakannya mempunyai masalah keyakinan
diri dan kadang-kadang mereka merasa begitu rendah diri. Di peringkat sekolah,
tidak semua pelajar dapat mencapai kejayaan dalam bidang akademik. Pendidikan
muzik, kokurikulum dan sukan adalah amat penting untuk menarik minat mereka
agar mereka rajin untuk hadir ke sekolah. Bakat murid Orang Asli perlulah
diasah kerana mereka telah menunjukkan bahawa mereka juga mempunyai kelebihan
yang mungkin tiada dalam diri murid yang berada di kawasan bandar.
Kemahiran
Literasi Sebagai Indikator Kesejahteraan Orang Asli
Taraf pendidikan masih
rendah di kebanyakan kawasan pedalaman termasuk di Pos Tenau. Ini dapat
diperhatikan kebanyakan responden masih buta huruf. Sebenarnya kemajuan mahupun
kemunduran sistem pendidikan sekolah terutama di kawasan pedalaman seperti Pos
Tenau ini adalah bergantung kepada cara hidup masyarakat itu sendiri. Tidak
dapat dinafikan bahawa kadar keciciran pelajaran dalam kalangan mereka masih
berada dalam tahap tinggi dan hal ini amat membimbangkan. Bagi menjadi seorang
guru di kawasan pedalaman memerlukan sifat yang cekal, tabah mengharungi
cabaran dari segi fizikal dan mental kerana mengajar di kawasan pedalaman
bukanlah sesuatu pekerjaan yang mudah.
Orang Asli
dibelenggu dengan kemiskinan telah mendorong berlakunya keciciran dalam
pelajaran dan pencapaian literasi dalam kalangan Orang Asli masih berada di
tahap yang rendah. Antara masalah yang berlaku dalam kalangan mereka khususnya
bidang pendidikan ialah kesulitan masayarakat Asli di Pos Tenau dalam
penguasaan 3M iaitu membaca, menulis dan mengira. Menurut temu bual bersama
beberapa responden, kebanyakan daripada ibu bapa mereka tidak mempunyai
pendidikan bahkan sekolah rendah. Namun, mereka masih mampu membawa anak mereka
ke sekolah iaitu Sekolah Kebangsaan Pos Tenau sehingga Darjah Enam sahaja. Hal
ini menjadi satu kebimbangan di mana ramai golongan remaja tidak dapat
meneruskan pelajaran ke peringkat sekolah menengah dan hal ini telah menyumbang
kepada masalah keciciran pelajaran dalam kalangan Orang Asli.
FAKTOR-FAKTOR
YANG MEMPENGARUHI KADAR LITERASI DALAM KALANGAN ORANG ASLI DI POS TENAU
KECICIRAN DALAM PENDIDIKAN
Dalam
dunia masa kini, terdapat masih ramai penduduk terutama yang menetap di luar
bandar atau pedalaman yang mengalami buta huruf. Hal ini adalah disebabkan oleh
kekurangan sekolah di kawasan yang terpencil, yuran persekolahan yang mahal
serta sikap sesetengah ibu bapa yang
tidak menggalakkan anak-anak mereka untuk meneruskan persekolahan. Keadaan ini
dapat diperhatikan melalui sesi temu bual bersama seorang remaja yang berumur
14 tahun, responden tersebut menyatakan bahawa sudah tidak meneruskan
persekolahan semasa telah menamatkan persekolahan di peringkat sekolah rendah.
Hal ini bukan sahaja atas faktor kewangan tetapi juga sikap ibu bapa yang lebih
mementingkan tenaga anak-anak mereka untuk menolong ibu bapa berkebun di ladang
dan lain-lain. Keadaan ini telah mendorong anak-anak mereka tidak dihantar ke sekolah dan menyebabkan mereka keciciran dalam pelajaran. Selain itu, keciciran
ini juga boleh dapat dikaitkan dengan pemakanan yang kurang berkhasiat.
PERKAHWINAN USIA MUDA MERUPAKAN ANTARA FAKTOR
BERLAKUNYA KECICIRAN DALAM PENDIDIKAN DALAM KALANGAN ORANG ASLI DI POS TENAU
Kebanyakan
daripada golongan ibu bapa mengalami masalah buta huruf yang tinggi. Hal ini
adalah disebabkan oleh faktor kemiskinan yang menjadi penghalang untuk mereka
ke sekolah. Bukan itu sahaja, akibat daripada perkahwinan di usia muda
menyebabkan masyarakat Orang Asli tidak mementingkan pendidikan kerana ingin
mencari pendapatan untuk menyara kehidupan ditambah pula dengan bilangan anak
yang ramai. Golongan wanita memberi perhatian sepenuhnya terhadap anak-anak
mereka dan hal ini menyebabkan mereka menjadi kurang minat dalam bidang
pendidikan seterusnya membawa kepada kadar literasi yang rendah dalam kalangan
Orang Asli. Sikap ibu bapa yang mempunyai masalah literasi turut memberi kesan
kepada anak-anak mereka agar tidak berminat dalam bidang pendidikan dan mereka
lebih memilih untuk membantu ibu bapa mereka berkebun, menoreh getah dan
menjalankan aktiviti pertanian agar dapat menambah pendapatan keluarga.
MASALAH
KEMISKINAN
Tahap
literasi yang masih rendah dalam kalangan masyarakat Orang Asli juga berpunca daripada
masalah kemiskinan. Kesan faktor kemiskinan ini menyebabkan Orang Asli tidak
mampu menanggung kos pendidikan anak-anak mereka. Sumber pendapatan yang
diperoleh hanya cukup untuk menyara hidup mereka seharian. Pendapatan ibu bapa
yang tidak cukup menjadi penghalang ibu bapa untuk menyediakan keperluan dan
kemudahan pendidikan kepada anak-anak mereka. Hal ini telah menyumbang kepada
berlakunya masalah buta huruf dan keciciran dalam pendidikan. Secara asasnya,
sumber pendapatan yang diperoleh oleh ibu bapa mereka tidak tetap dan hanya
mampu menyara keperluan asas seperti makanan dan minuman sahaja. Masyarakat Orang
Asli yang kurang berkemampuan ini telah menyebabkan golongan kanak-kanak
dibelenggungi dengan masalah buta huruf. Di samping itu, kos sara hidup yang
semakin meningkat menjadi bebanan kepada mereka seterusnya tidak mampu
memberikan pendidikan kepada anak-anak mereka.
KEKURANGAN KEMUDAHAN DAN INFRASTRUKTUR
Di kawasan perkampungan Pos Tenau merupakan kawasan yang terletak jauh di dalam pedalaman menyebabkan kawasan tersebut agak mundur dan masih belum dapat dibangunkan seperti di kawasan bandar. Masih banyak pembangunan yang perlu dilaksanakan termasuk dalam bidang pendidikan. Faktor kekurangan kemudahan perkhidmatan secara tidak langsung menyumbang kepada masalah buta huruf dan literasi berada d tahap yang rendah dalam kalangan Orang Asli. Kekurangan pembinaan sekolah atau pusat ilmu yang berdekatan di perkampungan telah mengehadkan sistem pendidikan dalam kalangan Orang Asli. Bukan itu sahaja, faktor kurangnya pendedahan ICT seperti tiada rangkaian Internet, komputer, penggunaan jalur lebar menyebabkan trend pendidikan masyarakat Orang Asli masih rendah berbanding dengan murid-murid yang bersekolah di kawasan bandar di mana sejak peringkat sekolah rendah lagi, mereka telah didedahkan dengan penggunaan ICT.Pendidikan Abad ke-21 yang berteraskan penggunaan tekonologi komunikasi berserta gajet yang diaplikasikan dalam pembelajaran di bilik darjah masih tidak dapat dinikmati oleh murid di kawasan pedalaman.
Penyediaan pendidikan yang memenuhi keperluan Orang Asli merupakan satu cabaran yang agak berat kerana berbeza dengan arus murid di kawasan bandar. Pendidikan dalam kalangan Orang Asli masih perlu ditingkatkan dan tidak seharusnya dipinggirkan. Di Sekolah Kebangsaan Pos Tenau, didapati bilangan guru didapati masih kurang kerana tidak semua guru di negara ini berani untuk mengambil risiko untuk mengajar di kawasan yang serba kekurangan dari segi kemudahan dan perkhidmatan. Hanya guru yang ikhlas, berani, cekal dan mempunyai daya tahan yang tinggi dari segi fizikal dan mental sahaja yang mampu mengharungi segala cabaran demi membina masa hadapan yang cerah khususnya golongan murid yang tinggal di kawasan pedalaman.
Secara kesimpulannya, penguasaan terhadap literasi dalam kalangan murid-murid di seluruh Malaysia termasuk murid-murid yang menetap di kawasan pedalaman amat penting agar dapat melahirkan murid-murid yang celik huruf. Keciciran dalam pelajaran dalam kalangan orang Asli menunjukkan tren yang menurun. Hal ini kerana kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif bagi memastikan kanak-kanak di negara ini termasuk golongan yang tinggal di pedalaman agar dapat memasuki alam persekolahan dan berpeluang menikmati pendidikan awal. Namun begitu, masih banyak perlu ditambahbaik dengan cara pihak kerajaan seharusnya meningkatkan lagi dalam menyediakan pelbagai kemudahan dan bantuan dan pihak berwajib terhadap masyarakat Orang Asli seharusnya lebih telus dan cekap agar kebajikan dan hak bagi golongan ini terpelihara. Akhir kalam, semua pihak perlulah berganding bahu dan menggembleng usaha dalam meningkatkan pembangunan pendidikan khususnya bagi mereka yang kurang berkemampuan.
Penyediaan pendidikan yang memenuhi keperluan Orang Asli merupakan satu cabaran yang agak berat kerana berbeza dengan arus murid di kawasan bandar. Pendidikan dalam kalangan Orang Asli masih perlu ditingkatkan dan tidak seharusnya dipinggirkan. Di Sekolah Kebangsaan Pos Tenau, didapati bilangan guru didapati masih kurang kerana tidak semua guru di negara ini berani untuk mengambil risiko untuk mengajar di kawasan yang serba kekurangan dari segi kemudahan dan perkhidmatan. Hanya guru yang ikhlas, berani, cekal dan mempunyai daya tahan yang tinggi dari segi fizikal dan mental sahaja yang mampu mengharungi segala cabaran demi membina masa hadapan yang cerah khususnya golongan murid yang tinggal di kawasan pedalaman.
Secara kesimpulannya, penguasaan terhadap literasi dalam kalangan murid-murid di seluruh Malaysia termasuk murid-murid yang menetap di kawasan pedalaman amat penting agar dapat melahirkan murid-murid yang celik huruf. Keciciran dalam pelajaran dalam kalangan orang Asli menunjukkan tren yang menurun. Hal ini kerana kerajaan telah melaksanakan beberapa inisiatif bagi memastikan kanak-kanak di negara ini termasuk golongan yang tinggal di pedalaman agar dapat memasuki alam persekolahan dan berpeluang menikmati pendidikan awal. Namun begitu, masih banyak perlu ditambahbaik dengan cara pihak kerajaan seharusnya meningkatkan lagi dalam menyediakan pelbagai kemudahan dan bantuan dan pihak berwajib terhadap masyarakat Orang Asli seharusnya lebih telus dan cekap agar kebajikan dan hak bagi golongan ini terpelihara. Akhir kalam, semua pihak perlulah berganding bahu dan menggembleng usaha dalam meningkatkan pembangunan pendidikan khususnya bagi mereka yang kurang berkemampuan.
"Literasi adalah nafas dalam pendidikan." Akhir Kalam...
Terima Kasih Daun Keladi,
Dituju buat anda sekalian,
Selesai sudah coretan ini,
Salah Silap Harap Dimaafkan.
|
No comments:
Post a Comment