Monday, December 17, 2018

STESEN SOLAR MENJADI SUMBER TENAGA UTAMA KEPADA PENDUDUK POS TENAU




Kampung Orang Asli Pos Tenau adalah sebuah perkampungan orang asli yang terletak Slim River, negeri Perak. Perkampungan ini didiami kira-kira 200 buah rumah yang merupakan rumah Projek Perumahan Rakyat Termiskin (PPRT). Kampung ini juga berhampiran dengan beberapa perkampungan kecil orang asli yang lain seperti Kampung Gesau, Kampung Bangkong, Kampung Tibang dan Kampung Kedeng. Masyarakat orang asli disini dari keturunan Semai. Anak-anak mereka bersekolah di Sekolah Kebangsaan Pos Bersih. Pekerjaan utama penduduk di sini adalah mencari hasil hutan dan pertanian.



         Perjalanan hampir dua jam meredah laluan balak dari Tanjong Malim ke perkampungan Orang Asli di Pos Tenau, Slim River, Perak baru-baru ini, amat berbaloi apabila persekitaran yang dikelilingi gugusan bukit-bukau lalu membentuk Banjaran Titiwangsa, menyediakan panorama sangat mempesona! Kemunculan matahari pagi di ufuk timur yang mula menyinari kaki Banjaran Titiwangsa memang cukup mengasyikkan. Suhu mencecah 17 darjah Celsius, suasananya berkabus dan jam di tangan menunjukkan 6.45 pagi. Nyaman dan dingin membuatkan pengalaman berada di sini seperti sedang menikmati percutian Banjaran Alps di Switzerland ketika musim bunga!



           Sebuah JanaKuasa, Sistem Solar Hibrid telah dibangunkan bersebelahan Sekolah Kebangsaan Pos Tenau, Slim River, Perak yang bertindak menyalurkan tenaga elektrik kepada rumah-rumah sekitar Pos Tenau. Sistem Solar Hibrid merupakan teknologi yang dicipta untuk mendapatkan tenaga daripada cahaya matahari. Tenaga matahari ini telah digunakan dalam banyak teknologi tradisional sejak beberapa abad yang lepas secara meluas. Antara contoh penggunaan tenaga matahari adalah pemanasan air, pemanasan banguna dan juga dalam masakan. Malah, tenaga matahari juga boleh menghasilkan tenaga elektrik melalui enjin pemanasan.





         Melalui teknologi terkini, penghasilan daripada solar panel boleh menghasilkan tenaga elektrik setiap hari. Sekarang, sudah banyak rumah di sekitar Post Tenau menggunakan dan memasang solar panel untuk menghasilkan tenaga elektrik sama ada untuk tujuan perniagaan ataupun untuk kegunaan domestik. Namun begitu, masih terdapat kelemahan penggunaan system solar hibrid iaitu Jumlah cahaya matahari yang tiba di permukaan bumi tidak tetap. Ia bergantung kepada lokasi, hari, tahun dan keadaan cuaca. Selain itu, disebabkan matahari tidak memancarkan cukup tenaga pada satu tempat dalam satu masa, satu kawasan yang luas diperlukan untuk mengumpulkan tenaga pada kadar yang mencukupi untuk menghasilkan tenaga.



         Sistem Solar Hibrid merupakan berfungsi menyalurkan tenaga elektrik ke seluruh rumah di Pos Tenau. Tenaga solar ini juga merupakan sumber tenaga kepada penduduk Pos Tenau. Dengan adanya tenaga elektrik, penduduk dapat menjalankan aktiviti domestik walaupun sumber tenaga elektrik bergantung kepada penerimaan tenaga cahaya daripada matahari. Walaupun begitu, penduduk di sana tidak pernah jemu hidup dengan serba kekurangan malah mereka bersyukur kerana masih diberikan pelbagai kemudahan bagi meningkatkan kualiti hidup mereka.
Sekian, Terima Kasih


NAMA: MOHAMAD AMIRUL SYAFIQ BIN SABRI


NO.MATRIK: D20171078765
PROGRAM: ISMP GEOGRAFI
SEMESTER: 3
KURSUS: HGM 3033 GEOGRAFI PENDUDUK
NAMA PENSYARAH: DR. KAMARUL ISMAIL

No comments:

Post a Comment