Sunday, December 16, 2018

PRESEPSI MASYARAKAT ORANG ASLI POS TENAU TERHADAP POLITIK DI MALAYSIA


Disediakan oleh:
Mohd Ridzuan Bin Bacho
D20171078759

Rajah 1 : Pemandangan Padang Di Sekolah Kebangsaan Pos tenau


Keindahan dan keaslian alam sekitar di Pos Tenau ini amatlah menajubkan untuk dijadikan kawasan beriadah. Disebalik hutan dan bukit yang mengelilingi Pos Tenau ini, wujudnya masyarakat orang asli yang mempunyai gaya hidup tersendiri. Namun sejak kebelakangan ini telah banyak pengaruh luar yang memberi impak positif dan juga negatif kepada penduduk setempat. Penduduk di sni juga tidak terlepas daripada membicarakan tentang perkembangan politik Malaysia yang penuh dengan warna warni nya.


Rajah 2 : Rumah Tradisi Orang Asli Pos Tenau

          Dahulu nya orang asli Pos Tenau lebih memilih untuk mengundi parti politik Barisan Nasional, namun hal ini telah berubah semasa PRU ke-14. Hal ini dapat dilihat melalui peningkatan undian terhadap parti Pakatan Harapan yang dulu nya menjadi pihak pembangkang namun kini telah menjadi kerajaan yang memerintah.
         Perubahan ini berlaku disebabkan orang asli Pos Tenau yang telah banyak menghadapi masalah alam hal pemilikan tanah di kawasan mereka. Melalui temu bual bersama orang asli di sini, beliau mengatakan bahawa wakil rakyat yang berkuasa di kawasan mereka sering kali melepas tangan dalam hal-hal permasalaan yang dihadapi oleh masyarakat mereka terutamanya dalam hal pencerobohan tanah di kawasan Pos Tenau.

Rajah 3 : Jalan Raya Di Perkampungan Pos Tenau

            Namun kerajaan yang terdahulu sememangnya telah mewujudkan beberapa kemudahan awam kepada penduduk  Pos Tenau seperti jalan raya, rumah batu dan jambatan. Kemudahan ini semangnya banyak memberikan kesan yang positif kepada mereka.

Rajah 4 : Rumah Batu Di Pos Tenau

Rajah 5 : Jabatan Di Pos Tenau

            Tidak dapat disangkal lagi kerajaan terdahulu sememangnya banyak memberikan sumbangan dan bantuan kepada orang asli di Pos Tenau. Namun kegagalan mereka dalam menyelesaikan masalah pencerobohan tanah di kawasan mereka telah mengakibatkan mereka berubah arah.
      
      Orang asli di sini juga mengatakan harapan mereka terhadap kerajaan kini agar dapat menyediakan kemudahan awam seperti jaringan internet yang baik bagi memudahkan kehidupan mereka di sini. Mereka juga berharap akan wujudnya sumber tenaga elektrik yang mampu membekalkan tenaga elektrik kepada seluruh penduduk Pos tenau.





No comments:

Post a Comment