Sunday, December 16, 2018


HGM3033 GEOGRAFI PENDUDUK
RAFIZAL BIN ROSLI
D20161073478


KEINDAHAN SEJATI DI TANAH POS TENAU, ULU SLIM

Sebuah perkampungan yang sangat unik dan mempunyai keindahannya tersendiri. Keindahan sejati ini sukar untuk diamati di tempat lain selain Pos Tenau. Ketenangan di sini mampu menghapuskan kekusutan yang diibaratkan seperti kesibukan kota. Suasananya yang sungguh tenang dan ini merupakan pengalaman yang saya sendiri tidak akan pernah lupus dalam ingatan. Pos Tenau terletak di Ulu Slim, Perak. Pos Tenau merupakan sebuah perkampungan yang didiami oleh masyarakat orang asli. Sejujurnya, saya tidak tertarik dengan kajian lapangan ini dek kerana saya dimaklumkan bahawa tiada jaringan internet. Akan tetapi persepsi saya salah setelah dan terbukti selepas saya menyertai kajian lapangan ini. Ketenangan yang saya perolehi jauh lebih bermakna daripada apa yang saya bayangkan kerana di Pos Tenau ini dilindungi dan dipenuhi dengan tumbuhan hijau. Bukan itu sahaja, permandangan banjaran Titiwangsa yang menjadi pemisah antara dua buah negeri, iaitu negeri Perak dan Pahang cukup membuatkan saya jatuh hati pada Pos Tenau.


Kabus yang mengaburi banjaran Titiwangsa ini boleh dilihat pada sebelah pagi. Permandangan ini rarely kita lihat. Segala kekangan dan kekusutan secara automatik berlalu dan hilang bagai dibawa angin. 


Setelah hujan dan ribut yang melanda datangnya pelangi. Mahupun pelangi tidak kelihatan, namum warna langit berwarna keunguan dan keperangan ini sangat cantik untuk diamati.

Bak kata orang, besederhanalah untuk bahagia itu lebih baik. Jika kita mencari fancy things definitely this is not the place. Namun, jika kita mencari ketenangan yang abadi, Pos Tenau merupakan salah satu destinasinya. Kebanyakan orang berpendapat bahawa untuk kita bahagia memerlukan kehidupan yang mewah dan ini sangat berbeza dengan masyarakat disini. Masyarakat disini tidak memerlukan kehidupan yang dilengkapi dengan material untuk mereka bahagia. Hidup serba kekurangan ini  tidak menjadi itu sebagai penghalang untuk mereka bahagia dan mereka tidak memerlukan sesuatu untuk mereka bahagia. Situasi amat jelas terpanar di Pos Tenau dan diinterpretasikan melalui gambar dibawah.


Demi meneruskan kelangsungan hidup mereka, mereka menoreh getah. Walaupun harga getah pada masa kini tidak tentu, akan tetapi selagi kudrat yang dikurniakan oleh pencipta itu masih dimiliki mereka tidak pernah berputus asa. Secara tidak langsung ini sangat memberi saya motivasi. Jangan kerana satu masalah yang timbul, kita sudah membuat kesimpulan bahawa kita tidak akan capai apa yang kita inginkan.



 





Disepanjang perkampungan yang unik ini, pelbagai jenis tumbuhan hijau yang hidup dengan mekar. Salah satunya adalah bunga di atas. Warna kuning yang sangat kontra ini melambangkan keamanan hidup di Pos Tenau ini. 



Terima kasih Pos Tenau dan masyarakatnya yang sangat sporting. Terima kasih kerana memberi kami pengalaman yang sangat berharga ini. Pengalaman ini tidakakan pernah kami lupakan. Ini merupakan keindahan sejati yang hanya berada di Pos Tenau. Sekian, terima kasih.

No comments:

Post a Comment