SAMBUTAN PERAYAAN KAUM SEMAI DI POS TENAU
Assalamualaikum
dan salam sejahtera kepada pembaca semua. Alhamdulillah pada entri ini saya
berpeluang untuk berkongsi mengenai perayaan orang asli iaitu kaum Semai di Pos
Tenau. Kampung
orang asli di Slim River ini terbahagi kepada Kampung Gesau, Kampung Keding,
Kampung Bangkong, Kampung Tibang, Pos Bersih dan Pos Tenau. Pemilihan lokasi kajian lapangan adalah di Pos Tenau. Sebelum saya
meneruskan mengenai tajuk saya, alhamdulillah pertama sekali saya ingin
berterima kasih kepada pensyarah kami, Dr. Kamarul kerana kesudian beliau untuk
membawa kami mengenali kampung Pos Tenau.
Keindahan kampung Pos Tenau
Saya akan berkongsi mengenai jenis perayaan kaum Semai.
Di Pos Tenau jenis kaum adalah Kaum Semai. Melalui sumber pencarian dan hasil
temubual saya terhadap kaum tersebut, Suku Kaum Semai tinggal bertaburan di
kawasan Banjaran Titiwangsa, meliputi Perak Tengah, Perak Selatan dan Pahang
Barat. Pos Tenau ini mempunyai hampir 500- 600 orang penduduk.
Pada suatu ketika dahulu kehidupan Kaum Semai sama
seperti Orang Asli yang lain di Negara ini iaitu hidup secara nomad. Mereka
berpindah dari satu tempat ke tempat lain di dalam hutan kerana mencari tempat
baru untuk berladang ataupun berpindah atas sebab-sebab kematian, diganggu oleh
orang luar, binatang buas dan wabak penyakit hawar.
Mereka mengamalkan ekonomi tradisional berasaskan
pertanian sara diri. Memburu dan menangkap ikan merupakan sebahagian daripada
aktiviti yang dilakukan kaum ini. Aktiviti memburu biasa dilakukan oleh lelaki
sahaja. Peralatan memburu seperti buluh sumpit, jerat, belatik dan perangkap
mudah diperolehi di hutan. Antara jenis-jenis binatang yang diburu ialah
monyet, kera, babi hutan, burung, biawak, tupai dan binatang kecil yang lain.
Ikan adalah sumber utama protein. Ia ditangkap dengan menggunakan lukah, kail,
racun akar tuba, serampang, jaring, tuar dan juga dengan tangan. Pekerjaan ini
dilakukan oleh kaum lelaki dan perempuan. Hasil seperti rotan, petai, damar,
buluh, cendana dan gaharu akan dijual. Mereka pulang pada waktu tengahari atau
petang.
Antara hasil hutan yang dapat dijual oleh orang asli.
Sesungguhnya kita sangat bertuah kerana di Malaysia terdapat
berbilang kaum dan budaya. Negara kita terkenal dan kaya dengan budaya dan adat
resam yang berbeza di antara satu kaum dengan kaum yang lain. Seperti
masyarakat lain, Orang Asli juga mempunyai budaya, adat resam, bahasa dan
perayaan tersendiri. Di Pos tenau kebanyakan mereka beragama Kristian. Jadi
perayaan mereka adalah menyambut Hari Kristmas. Sama seperti di tempat lain, mereka
akan mengadakan perayaan pada malam Hari Kristmas. Pada malam tersebut,
kebanyakan penduduk akan berkumpul dan mengadakan makan malam bersama mereka.
Terdapat tarian dan jamuan makan yang akan diadakan. Tarian
Sewang yang merupakan satu tarian kebudayaan Orang Asli , boleh dijadikan
lambang budaya Orang Asli dan dipersembahkan di setiap sambutan perayaan
seperti tarian naga oleh masyarakat Cina. Tarian ini merupakan adat mereka.
Kanak kanak seusia 5 tahun ke atas kebanyakan sudah pandai menari. Hal ini
kerana kami ada membuat program bersama murid SK Pos Tenau megenai malam
kebudayaan. Kebanyakan daripada mereka pandai menari. Saya tertarik dengan
lenggok badan mereka umpama mereka memasuki kelas tarian sedangkan tidak. Jadi
tak hairanlah jikalau setiap perayaan mereka akan disambut dengan tarian.
Tarian
malam kebudayaan oleh murid SK Pos Tenau
Selain itu, Kaum Semai mempunyai hari perayaan sendiri
seperti Hari Genggulang/ Menyambut Tahun Baru, Hari Menuai atau Menggulung dan
Hari Membuka Ladang Baru.
Hari Genggulang
Mengikut kepercayaan turun-temurun Suku Kaum Semai, Hari
Genggulang diadakan untuk kesejahteraan dan keselamatan kampung. Kebiasaan
perayaan ini akan disambut pada akhir tahun iaitu akhir bulan Disember atau di
awal tahun pada bulan Januari atau Februari. Ia merupakan upacara tahunan yang
paling meriah dan penuh tradisi. Kemuncak upacara adalah di mana setiap penduduk
mengadakan kenduri di rumah masing-masing dan orang ramai dipelawa sama. Untuk
meriahkan lagi perayaan itu, ia disambut dengan joget orang asli atau Modek dan
di setengah tempat mereka menggunakan muzik pengiring. Upacara ini biasanya
berlarutan hingga ke pagi hari.
Menuai Dan Menyulung Tahun
Suku Kaum Semai menyambut hari menuai padi dengan
mengadakan kenduri pada hari pertama padi dituai. Hari itu merupakan hari yang
paling sibuk kerana setiap orang menjalankan berbagai-bagai aktiviti seperti
menangkap ikan, memburu, mengutip sayur, menuai dan menumbuk padi sebagai
persediaan untuk kenduri besar.
Membuka Ladang Baru
Membuat ladang merupakan tugas yang mesti dilakukan oleh
Orang Asli kerana ia adalah punca pendapatan mereka. Setiap tahun mereka akan
membuka ladang baru untuk mendapatkan makanan. Mengikut kepercayaan setiap
hutan tebal, gunung, gaung, bukit, dan anak sungai ada keramat dan penunggu
yang boleh mendapatkan bencana atau bala. Oleh itu untuk keselamatan diri dan
tapak ladang, mereka akan mengadakan kenduri sebagai menjamu penunggu atau
keramat di daerah itu. Kenduri ini biasanya diiringi oleh sewang diwaktu malam
hingga ke siang hari.
Namun melalui hasil temubual dengan penduduk Pos Tenau,
perayaan ini sudah berkurangan dek perubahan zaman yang semakin maju.
Sesungguhnya banyak input dan output yang saya dapat melalui hasil pemerhatian,
temubual dan rujukan mengenai Suku Kaum Semai melalui sumber internet dan
perpustakaan. Semoga dengan perubahan era globalisasi ini mereka masih
mengamalkan perayaan ini dalam Kaum Semai agar tidak tenggelam dek masa.
Kenangan terindah bersama mereka. Semoga ada peluang
untuk menjejaki lagi kesini.
Terima
kasih buat Dr Kamarul pensyarah Geografi Penduduk, guru besar SK Pos Tenau, Cikgu Yazid serta guru-guru yang banyak membantu, dan
rakan sekelas yang banyak menjayakan program ini. Walaupun kita berlainan kos,
namun program ini dapat kita jalankan dengan sempurna walau penuh kekurangan. Tanpa
mereka kemungkinan saya tidak akan merasa peluang ini. Semoga kita jumpa lagi.
Lots of love, Syafiqa.
Gambar kenang-kenangan bersama Dr Kamarul, Cikgu Yazid
dan kawan-kawan sekelas.
NAMA: NORSYAFIQA BINTI MOHAMAD
NO MATRIK: D20161073952
TAJUK: SAMBUTAN PERAYAAN KAUM SEMAI DI POS TENAU
No comments:
Post a Comment