Wednesday, December 19, 2018

MAKANAN TRADISI ORANG ASLI DI POS TENAU


Makanan tradisi orang asli di Pos Tenau

Pada 17 dan 18 November 2018, pengkaji telah menjalankan satu kajian lapangan di Pos Tenau, Ulu Slim, Slim River, Perak. Kajian ini adalah bagi memenuhi kursus HGM3033 Geografi Penduduk. Pos tenau adalah sebuah perkampungan orang asli yang terletak di Ulu Slim River. Perjalanan dari Tanjung Malim ke Pos Tenau kira-kira 2 jam. Pos Tenau merupakan kampung yang terakhir dan berdekatan dengan banjaran Titiwangsa. Suhu di kampung ini mencecah 19°C terutama pada waktu pagi. Di perkampungan ini, kediaman mereka telah pun ditambah baik. Rumah daripada nipah telah digantikan dengan rumah batu. Walau bagaimanapun, masih ada beberapa rumah yang masih mengekalkan keaslian pembinaannya.
Suasana di kampung ini adalah sangat selesa. Perkampungan ini tidak mempunyai rangkaian perhubungan. Oleh hal yang demikian, penduduk di kampung ini hidup tenang tanpa gangguan media sosial. Hal ini menyebabkan, hubungan antara setiap pelajar menjadi lebih erat. Di perkampungan ini, hanya kawasan sekolah sahaja yang mempunyai rangkaian perhubungan. Hal ini bagi memudahkan guru menjalankan urusan sekolah. walau bagaimanapun, terdapat kata laluan yang perlu dimasukkan untuk mendapatkan rangkaian perhubungan. Dikatakan sistem rangkaian menjadi lebih lancar apabila tiba waktu malam. 



Gambar 1: Perkampungan Pos Tenau


           Gambar 2: Sesetengah rumah yang masih mengekalkan bentuk rumah lama

Kajian yang dijalankan adalah berkaitan makanan tradisi orang asli di Pos Tenau. Hasil pemerhatian dan temu ramah mendapati kebanyakan penduduk orang asli ini makan makanan hasil hutan. Ulam-ulaman dan buruan hutan merupakan makanan utama mereka. Daripada temu ramah yang dijalankan, makanan seperti pucuk ubi kayu, pucuk paku, pucuk betik dan pelbagai ulaman lagi menjadi makanan harian mereka. Lauk seperti ikan sering menjadi hidangan. Makanan yang dimakan oleh orang asli kebanyakannya hasil daripada tanaman sendiri, tangkapan dan buruan. Kedai runcit juga sukar untuk dicari.

Kawasan persekitaran di perkampungan Pos Tenau yang dikelilingi hutan memudahkan penduduk untuk mencari makanan. Mereka juga turut menanam ubi kayu di tepi rumah. Sumber makanan penduduk orang asli adalah daripada persekitarannya sahaja. Penduduk di perkampungan orang asli turut makan nasi. Walau bagaimanapun, ia bukanlah dalam skala yang kerap. Hal ini demikian kerana, beras sukar untuk dicari dan harganya masih belum dimiliki oleh sesetengah penduduk.


Gambar 2: Pucuk ubi kayu yang menjadi makanan harian orang asli



       Gambar 3: Ubi kayu merupakan sumber makanan orang asli




 Gambar 4: Bergambar bersama penduduk orang asli



Gambar 5: Kenangan menjalankan kajian di Pos Tenau


Disediakan oleh:
Nor Azriah Binti Ibrahim

3 comments: