Wednesday, December 12, 2018

LATAR BELAKANG KETURUNAN DAN PANTANG LARANG

Kali ini, saya ingin kongsikan pengalaman saya mengunjungi kampung Orang Asli suku kaum Temiar yang terletak di Pos Tenau Ulu Slim,Perak. Sebelum saya menyentuh tentang Orang Asli Pos Tenau ini, ingin saya menceritakan sedikit siapakah mereka Orang Asli? Orang Asli merupakan istilah yang digunakan untuk masyarakat peribumi yang berada di Semenanjung Malaysia sahaja dan tidak termasuk masyarakat peribumi yang berada di Sabah atau Sarawak.

Tujuan utama ekspedisi atau kajian lapangan  kali ini ialah untuk mengadakan aktiviti sosial, termasuklah menyampaikan sumbangan berbentuk makanan keperluan asas, pakaian dan wang. Membantu kanak-kanak Orang Asli Pos Tenau membaca dan menulis serta menggalakkan mereka untuk lebih meminati pendidikan formal. Ini kerana, secara umumnya kes keciciran pendidikan formal dari sekolah rendah kepada sekolah menengah adalah tinggi yang melebihi 30% (JHEOA, 2008). Faktor ini bukanlah sepenuhnya disebabkan pihak bertanggung jawab berkaitan tidak memainkan peranan, sebaliknya ia juga disebabkan banyak faktor lain, seperti kurangnya kesedaran ibu bapa, budaya dan persekitaran hidup, kekangan ekonomi dan minat kanak-kanak Orang Asli sendiri.

Suku Kaum Semai tinggal bertaburan di kawasan Banjaran Titiwangsa, meliputi Perak Tengah, Perak Selatan dan Pahang Barat. Bancian pada tahun 1993, menunjukkan jumlah mereka telah meningkat lebih daripada 42,000 orang dan merupakan suku kaum Orang Asli yang terbesar jumlahnya. Mereka hidup bermasyarakat.sebuah kampung biasanya terdapat diantara 60 hingga 300 penduduk yang diketuai oleh seorang Penghulu atau “TokBatin” yang di lantik dari golongan berpengaruh seperti pawang, bomoh dan ketua adat.

Pada suatu ketika dahulu kehidupan Kaum Semai sama seperti Orang Asli yang lain di Negara ini iaitu hidup secara nomad. Mereka berpindah dari satu tempat ke tempat lain di dalam hutan kerana mencari tempat baru untuk berladang ataupun berpindah atas sebab-sebab kematian, diganggu oleh orang luar, binatang buas dan wabak penyakit hawar. Secara tradisinya mereka hidup dalam kumpulan kecil yang terdiri daripada 10 hingga 50 kelamin.

Mereka mengamalkan ekonomi tradisional berasaskan pertanian sara diri. Padi huma, sekoi, jagung, ubi kayu, pisang, keladi dan berbagai jenis sayur-sayuran seperti labu, kacang panjang, timun, kacang bendi adalah hasil tanaman mereka. Kaum Semai mengamalkan sistem bertukar-tukar makanan, perkhidmatan dan keperluan lain secara berkongsi. Tidak ada urusan jual beli dilakukan. Sistem ekonomi cara ini akan mengeratkan lagi silaturahim dan semangat setia kawan di samping mewujudkan kemesraaan di kalangan mereka.

Memburu dan menangkap ikan merupakan sebahagian daripada aktiviti yang dilakukan kaum ini. Aktiviti memburu biasa dilakukan oleh lelaki sahaja. Peralatan memburu seperti buluh sumpit, jerat, belatik dan perangkap mudah diperolehi di hutan. Antara jenis-jenis binatang yang diburu ialah monyet, kera, babi hutan, burung, biawak, tupai dan binatang kecil yang lain. Ikan adalah sumber utama protein. Ia ditangkap dengan menggunakan lukah, kail, racun akar tuba, serampang, jaring, tuar dan juga dengan tangan. Pekerjaan ini dilakukan oleh kaum lelaki dan perempuan. Hasil seperti rotan, damar, buluh, cendana dan gaharu akan dijual. Mereka pulang pada waktu tengahari atau petang.

 PANTANG LARANG DARI SEGI MAKANAN
Orang yang sedang menerima rawatan dari Pawang/Bomoh harus mengikut pantang larang yang ditentukan olehnya seperti berikut:
  •  Dilarang memakan ikan yang mempunyai sengat (berbisa)
  • Dilarang memakan rusa, siamang, ayam denak, tenggiling dan sebagainya bergantung kepada penyakit yang dihidapi dan mengikut pantang yang dikenakan oleh Tok Bomoh.
  • Dilarang memakan kari, cabai, keladi dan makanan yang berwarna merah.

Jika sekiranya ada pesakit yang melanggar pantang larang tersebut, ia akan memudaratkan pesakit dan akan berlaku “Tekreg” (Pecah Pantang) dan boleh membawa maut atau Pawang sendiri akan ditimpa sakit yang teruk yang tidak dapat diubati.

 PANTANG LARANG DALAM RUMAH
  1. Tidak boleh jatuh di dalam rumah yang sedang dalam pembinaan. Kalau jatuh, ini boleh mendatangkan sial atau kurang sihat penghuni rumah tersebut.
  2. Seseorang yang akan bermalam di rumah yang baru dibina eloklah bermalam sehingga 3 malam, jika kurang boleh mendatang perkara yang tidak baik kepada tuan rumah.
  3. Setiap rumah baru mesti diadakan kenduri atau ditepung tawar. Jika tidak melakukannya mungkin mendatangkan sial kepada penghuni rumah tersebut.

 Sesi Temuramah Bersama Orang Kampung Pos Tenau
Bersama Guru Besar Sk Pos Tenau



 Kawasan Perumahan Di Pos Tenau


    NAMA: MUHAMAD ANWAR BIN ABDUL RAHMAN
NO. MATRIK: D20162075590
KURSUS: HGM3033 GEOGRAFI PENDUDUK






No comments:

Post a Comment