Friday, December 14, 2018

POLA PETEMPATAN ORANG ASLI DI POS TENAU


DISEDIAKAN OLEH:
MUHAMMAD RIDZWAN BIN BAKRI
D20171078775

Petempatan merujuk kepada kediaman manusia yang terdiri daripada beberapa buah bangunan ataupun lebih daripada itu. Petempatan dapat dibahagikan kepada dua iaitu petempatan kekal dan petempatan sementara. Pola petempatan dapat dibahagikan kepada empat iaitu berselerak, berjajar, berpusat dan berkelompok. Pola berselerak merujuk kepada kawasan luar bandar. Rumah dibina berselerak tanpa susunan yang tetap serta dipengaruhi juga oleh bentuk muka bumi. Jarak antara bangunan juga adalah berjauhan antara satu sama lain. Pola berjajar merujuk kepada rumah yang dibina selari di sepanjang sungai, parit, tali air, pinggir pantai, permatang, jalan raya, landasan keretapi, di sepanjang pinggir kawasan sawah padi,tepi kawasan paya dan sepanjang lereng bukit. Pola berpusat pula terbentuk apabila rumah dan bangunan yang banyak dibina rapat-rapat. Contohnya simpang jalan yang mempunyai tempat ibadat, sekolah, kedai, pejabat pos dll. Pola berkelompok pula hampir sama dengan pola petempatan bepusat. Namun begitu, ianya mempunyai perbezaab sedikit iaitu dari segi bilangan bangunan yang tidak terlalu rapat dan banyak.



Berdasarkan kawasan kajian iaitu Pos Tenau dapat dibahagikan kepada empat kampung. Keempat-empat kampung mempunyai banyak persamaan dari segi seni bina rumah dan juga jenis petempatan. Dari segi bina rumah, hampir kesemua penduduk Pos Tenau mempunyai rumah yang diperbuat daripada simen dan rumah tersebut merupakan bantuan daripada pihak kerajaan sebelum ini.


Merujuk kepada gambar diatas, kebanyakan penduduk Pos Tenau menerima rumah bantuan dan kesan daripada rumah bantuan ini telah merubah landskap dan jenis pola petempatan dikawasan Pos Tenau.


Kampung 1.


Kampung 2.

 Kampung 3 

Kampung 4

Berdasarkan daripada keempat-empat kampung diatas, jenis pola petempatan adalah pola sejajar. Setiap rumah yang dibina dikawasan Pos Tenau berhampiran dengan kawasan jalan raya dan ianya juga selari. Ianya juga dikenali sebagai pola petempatan linear.


No comments:

Post a Comment