Disediakan oleh: Muhammad Faris bin Mat Ghazali
No. Matrik: D20162076170
BUDAYA MASYARAKAT ORANG ASLI DI POS TENAU
Kampung Orang Asli Pos Tenau adalah sebuah
perkampungan orang asli yang terletak di Slim River, negeri Perak. Kampung ini berhampiran
dengan beberapa perkampungan kecil orang asli yang lain seperti Kampung Gesau,
Kampung Bangkong, Kampung Tibang dan Kampung Kedeng. Masyarakat orang asli
disini dari keturunan Semai. Anak-anak mereka bersekolah di Sekolah Kebangsaan
Pos Tenau. Pekerjaan utama penduduk di sini adalah mencari hasil hutan dan
pertanian.
Budaya masyarakat orang asli di Pos Tenau
boleh dibahagikan kepada beberapa aspek iaitu :
·
Perkahwinan
·
Perayaan
·
Kematian
Perkahwinan
Masyarakat orang Asli di Pos Tenau adalah berasal
dari suku semai. Hasil daripada temu ramah bersama Tok Batin, beliau telah
menceritakan serba sedikit berkaitan
dengan adat perkahwinan masyarakat asli di kawasan tersebut. Pada permulaannya,
kelayakan umur minima untuk berkahwin bagi lelaki dan perempuan adalah tidak
ditetapkan. Beliau memberitahu bahawa pada seawal umur 16 tahun bagi lelaki
mahupun perempuan, mereka sudah boleh berkahwin. Kebiasaannya mereka akan
memilih pasangannya sendiri atau pilihan keluarga. Namun begitu, disebabkan
oleh dasar yang diperkenalkan oleh kerajaan, kelayakan umur minima untuk
berkahwin bagi lelaki adalah 21 tahun dan 18 tahun bagi perempuan. Terdapat pelbagai proses sebelum perkahwinan
berlangsung iaitu:
- Adat Merisik
- Adat Meminang
- Tanggung Nafkah
- Semasa Bertunang
- Hari Berkahwin
- Menyembah (Menerima Nasihat)
- Upacara Penyatuan
Perayaan
Hasil daripada temu bual masyarakat orang
asli di Pos Tenau, kesemua masyarakat orang Asli di sini beragama Kristian. Di
setiap kampung yang terdapat di Pos Tenau ini disediakan gereja bagi penduduk
di sini menjalakan aktiviti keagamaan mereka. Perayaan Christmas merupakan salah satu perayan utama masyarakat orang Asli
di Pos Tenau ini. Selain itu, penduduk di sini juga mempunyai hari perayaan sendiri
seperti Hari Genggulang iaitu perayaan menyambut tahun baru. Perayaan ini kebiasaannya
disambut oleh Suku Kaum Semai yang tinggal di kawasan Perak Tengah, Hilir Perak
dan Selatan Perak pada akhir tahun iaitu akhir bulan Disember atau di awal
tahun pada bulan Januari atau Februari. Ia merupakan upacara tahunan yang
paling meriah dan penuh tradisi. Mengikut kepercayaan turun-temurun Suku Kaum
Semai, Hari Genggulang diadakan untuk kesejahteraan dan keselamatan kampung.
Namun begitu pada masa kini upacara tersebut sudah beransur berubah mengikut
peredaran masa.
Kematian
Apabila terdapat kematian di sesebuah
kampung, biasanya sanak saudara jauh dan dekat akan diberitahu. Penduduk
tempatan akan menziarahi dan membantu upacara pengkebumian. Ahli masyarakat
akan menangguhkan semua kegiatan harian mereka kerana dikhuatiri roh simati
akan marah atau menegurnya dan akibatnya orang yang terlibat akan ditimpa
malang. Kebiasaannya mayat tidak kebumikan pada hari kematian dengan itu tujuan
memberi peluang kepada saudara mara simati yang jauh datang memberi
penghormatan terakhir.
Sebelum
upacara pengkebumian, mayat tersebut akan dimandikan dan dibungkus dengan kain
baru atau kain putih dan seterusnya dibungkus dengan tikar, diikat kemas-kemas
supaya senang diusung. Liang lahad digali sedalam 1 meter. Mayat dimasukkan ke
dalam liang lahad. Sebelum di kambus, tiga kepal tanah bercampur arang yang
telah dijampi akan diletakkan di kedua-dua belah telinga dan bahagian dada
untuk memutuskan hubungan si mati dengan keluarganya. Jika tidak, keluarga yang
hidup akan jatuh sakit dan boleh membawa mati. Setelah dikambus, kayu yang
diukir (ala kadar) dicacak di atas kubur sebagai penanda dan diikuti dengan
upacara meletakkan makanan, minuman dan rokok yang telah dinyalakan diatas
kubur selama enam hari berturut-turut.
Pada hari keenam, kayu yang telah dibakar akan dialih
untuk memberitahu simati bahawa dia sudah berada di alam lain. Upacara ini
dilakukan dalam rumah simati. Setelah masuk hari ketujuh, keluarga serta
penduduk kampung akan bergotong-royong menambak atau memadatkan tanah kubur
tersebut agar tidak jerlus. Penanda sementara tadi diganti dengan batu nisan
yang kekal. Sebelum meninggalkan kubur, makanan, minuman dan rokok akan
dilekatkan diatas kubur berkenaan. Salah seorang ahli keluarganya akan memegang
batu nisan serta memanggil nama simati seolah-olah menggerakkannya untuk
menjamu makanan dan minuman, di samping berpesan bahawa perjalanannya ke alam
lain adalah selamat dan memohon supaya tidak mengganggu ahli keluarga yang
masih hidup.
Bersama dengan Tok Batin dan penduduk Pos
Tenau
Sesi latihan antara pelajar UPSI
dengan murid – murid Sk Pos Tenau
untuk malam kebudayaan.
No comments:
Post a Comment